måndag 11 maj 2015

Mörkrets demoner

Måste erkänna att jag var riktigt skeptiskt till Mörkrets demoner av Kami Garcia. Jag tänkte mest, - Näe, inte en bok till om spöken, magi, utvalda tjejer och snygga killar. Men fasen, detta gillade jag ändå. Den fick mig att minnas många fina skräckfilmer med onda demoner, ruttna lik och gamla hus man verkligen, verkligen inte ska gå in i. Kami Garcia är även författare bakom Beautiful Creatures som jag också gillade. Dessutom verkar hon ha bra musiksmak med de låtar hon slänger med i handlingen.

Boken börjar i ett snabbt tempo, Kennedy Waters är ute mitt i natten på en kyrkogård och letar efter sin katt som rymt. Då ser hon sitt första spöke, en tjej i nattlinne som stirrar elakt på henne. Hon springer hem och försöker förklara tjejens svävande med att månljuset kanske kastade konstiga skuggor eller något, spöken finns i alla fall inte.

Kennedy är 17 år och bor med sin mamma, pappan stack när hon var liten. Så mamman är allt för henne, men kvällen efter hon varit på kyrkogården kommer hon hem och hittar sin mamma död i sin säng och hela världen ställs på ända.

Nu måste Kennedy försöka klara sig själv, det blir så att hon ska börja på internatskola. Men hon vill sova en sista natt i sitt gamla hus och ta avsked av sitt rum. Mitt i natten vaknar hon av att hon blir anfallen av en demon och av att två killar rusar in i hennes rum och räddar henne. Hon blir först livrädd, både för demonen och killarna. Men det visar sig att killarna är del av en gäng som försöker bekämpa ondskan och speciellt en demon som de och även Kennedy har ett speciellt band till. Så nu måste hon hänga med dem för att rädda sitt liv och mänsklighetens(?).

Sen är det ju så att killarna är tvillingar, supersnygga och en är snäll och en är lite åt det farliga hållet. Gissa vem Kennedy faller för?

Bra läsning! Vet att det finns en tvåa på engelska och tror att det ska bli en triologo. TOPPEN!


ISBN 9789155261122

Inga kommentarer: